Kontakt Simeon-Sankt Johannes Sogns kirkekontor

Vi er her for at hjælpe dig i forbindelse med planlægning af kirkelige handlinger, civilregistrering og spørgsmål til arrangementer i sognet.

Kirkekontor

Sjællandsgade 12B
2200 København N
Telefon: +4535397220
Email: simeon-sanktjohannes.sogn@km.dk

Kordegn Liselotte Kofoed
Kordegn Hannah Magnusson

Kontorets åbningstider

Mandag 09:00 - 13:00

Tirsdag 09:00 - 13:00

Onsdag 09:00 - 13:00

Torsdag 09:00 - 13:00 16:00 - 18:00

Fredag 09:00 - 13:00

Sikker mail
Skal du sende personfølsomme oplysninger til os, foregår det via en sikker henvendelse: Login (kirkenettet.dk)

Fødselsregistrering og Navngivning

Alle fødsler i Danmark registreres på kirkekontoret uden at forældrene skal gøre noget (undtagen i Sønderjylland). Sognet får digital besked om fødsler af børn med bopæl i Simeon-Sankt Johannes Sogn.

Er man gift, medfører dette automatisk fælles forældremyndighed.

Er man ikke gift og ønsker fælles forældremyndighed, skal man udfylde en omsorgs- og ansvarserklæring senest 28 dage efter fødslen. Det gøres på borger.dk

Husk at et barn skal være navngivet senest når det er 6 måneder gammelt. Sker dette ikke kan det medføre bødestraf og personregisterførere på kirkekontoret er forpligtede til at navngive barnet med mors efternavn og sende sagen til Familieretshuset.

Navngivning foretages digitalt på borger.dk og begge forældre skal huske at signere hvis ansøgningen skal nå frem til kontoret.

Navneændring

Du kan til hver en tid ændre dit navn, så længe du holder dig inden for navneloven. På Familierethusets hjemmeside kan du læse om navneloven og bl.a. finde en liste over godkendte fornavne og frie efternavne.

En navneændring foretages på borger.dk og koster et gebyr, som du også betaler via borger.dk.

Man kan også søge navneændring for sit barn, men afhængigt af barnets alder, vil barnet skulle høres ifm. en navneændring.

Det er gratis at ændre sit navn i forbindelse med en vielse op til tre måneder efter brylluppet. Det er dog kun gratis, hvis der er navnesammenfald mellem brudens og brudgommens navn.

Er du i tvivl om noget, er du velkommen til at kontakte kirkekontoret.

Attester

Attester kan rekvireres ved henvendelse på et hvilket som helst kirkekontor, hvis du er født i Danmark, har haft en kirkelig handling i Folkekirken, eller har fået en navneændring i et dansk sogn eller via Familieretshuset efter 1. april 2006.

HUSK gyldigt billedlegitimation hvis du vil afhente en attest på kirkekontoret (pas eller kørekort).

Du kan opleve, at du ikke kan få din attest på stedet, hvis dine persondata ikke er opdateret i den digitale kirkebog. Det kan betyde, at du skal verificeres. Kirkekontoret bestiller verificeringen via kirkeministeriet, der sørger for at dine data bliver overført fra den fysiske kirkebog over i den digitale kirkebog, der hedder Person.

Du kan også rekvirere attester via www.borger.dk   hvor du kan vælge at få attesten sendt til din e-boks eller få den sendt med PostNord.

Bortset fra egne børn under atten år, kan du ikke hente attester på andre, med mindre du kan fremvise en original fuldmagt med original underskrift fra den, der ønsker attesten. Det er vigtigt, at det fremgår af fuldmagten, hvem der afhenter attesten på kirkekontoret. Den der henter attesten, skal ligeledes kunne fremvise gyldigt billedlegitimation.

Sankt Johannes Kirke
Blegdamsvej 1